Det ugjestmilde bobil-landet

Vi har bobil, og er nettopp kommet hjem fra en fem ukers rundtur i Europa, hovedsakelig i Tyskland. Det har gitt grunnlag for en del refleksjoner. Hvorfor er bobiler så uvelkomne i Norge? Hvorfor møter man så mange forbudsskilt, og hvorfor er det så få tømmestasjoner?

Vi har hatt bobil noen år nå, og både før og etter bobillivet, har jeg sett på tyske bobilturister som "herrefolket", de som bare tar seg til rette, parkerer overalt. Det samme med hollendere og belgiere. Etter sommerens rundtur skjønner jeg dem veldig godt. De kommer fra land hvor bobiler er velkomne og tilrettelagt for overalt, de krysser grensene til Norge og blir møtt av en masse forbudsskilt. Sannsynligvis er det litt provoserende.

Fine plasser i Norge også

Det er viktig å understreke at mange campingplasser, båthavner og andre steder, virkelig har gjort en innsats for å ønske bobilfolket velkomment i Norge også. De har pusset opp sanitæranlegg, oppgradert til moderne strømskap, installert wi-fi og i det hele tatt. Dette er flott, og en stor takk til disse. Da skal de selvsagt ta seg greit betalt for oppgraderingene og velkommenheten, det skulle bare mangle. Det er ikke disse som er utfordringen, det er de andre...

For det er nok av skrekkeksempler på campingplasser rundt omkring, de som verken har pusset opp eller gjort rent siden 70-80-tallet. Den eneste utviklingen de har fulgt med på er prisstigningen, det er ganske drøyt å ta 4-500 kr natten for en stygg parkeringsplass uten andre fasiliteter enn et skittent toalett, mens det koster det samme på steder hvor eieren går og stuller og steller dagen lang.

Veldig mange bobilfolk er godt voksne, og på tur uten barn. Da har man ikke behov for verken trampoliner eller lekeplasser. De fleste har også dusj og toalett i bilene. Dette har de skjønt rundt om på kontinentet, der finner man stellplasser overalt. En stellplass er en tilrettelagt parkering, med tilgang til strøm, vann og tømming av toalett og gråvann. Stellplassene er stort sett sentralt plassert midt i eller utenfor en by / tettsted, hvor det er kjapt å komme seg til sentrum med sykkel eller kollektivtransport. Noen steder betaler man i en resepsjon eller ved hjelp av konvolutt med reg.skjema og penger i en postkasse, men stort sett er det satt opp automater. Ofte brukes Easypark, kortbetaling eller en mynt / seddelautomat(!) Mynter og sedler, ja du leste rett. En fordel vi har i Norge er at vi er kommet veldig langt i utviklingen av betalingsløsninger, i mange europeiske land er det fortsatt cash som er king. Man må huske på å ha masse 1 og 2 euro liggende i bilen, da automatene stort sett bare tar mynt! Men når det er sagt, det er heller ikke så mange euro som skal puttes på automatene. Å overnatte på en stellplass koster fra 7-25 euro, som oftest betalte vi 12 euro, men da betalte vi for strøm utenom. Hvis prisen var over 15 euro, var strøm stort sett inkludert. Mange steder hadde egne automater for strøm, hvor man puttet på 1-2 euro, så varte strømtilkoblingen som oftest til neste dag. Det kostet også ofte en euro å fylle vann. Uansett, langt under 200 kr natten over hele linjen, med strøm og vann. En god del steder var til og med gratis!! Det var i overkant imponerende, vi forventet jo ikke det, men sier tusen takk når de byr på det. Alt i alt kommer det lokalmiljøet til gode, vi spiser, handler og legger igjen penger på disse stedene på andre måter. Når man betaler 500 kr på campingplass, er sjansen større for at vi griller og lager mat selv, mens på en stellplass er vi opptatt av å benytte det stedet byr på.

 Sverige 

Tyskland

Holland

Vi har vært mye rundt i Norges land i flere år, og kontrastene er enorme. I Fredrikstad og Kragerø f.eks har de stellplasser og Easypark, her er både pris og plassering på tysk vis. Mens Bergen og Alver? Her henvises man til Lone camping og Sletta på Radøy? Er det der man vil overnatte hvis målet er å oppleve Bergen? Vi registrerte at debatten gikk friskt i media mens vi var bortreist i sommer (2022), turister klaget på at eneste stellplass var på Sletten ved Bergenshallen til 300 kr, og ikke engang et toalett som fasilitet. Seriøst Bergen, er det sånn vi tar i mot gjester? Dette leste vi om mens vi satt på et nydelig sted i Schwartswald til 20 euro, all inklusive, hvor vi til og med fikk et gjestekort som ga oss gratis jernebanetur i hele Baden-Wurtenberg, rabatt på friluftsbad med mer, og som tilbød nybakte rundstykker om morgenen!

Er man på bobilferie ønsker man å parkere nærmest mulig et sentrum man kan sykle eller gå til, eller at kollektivtransport er kjapt og enkelt. Lone og Sletta er ikke et slikt sted, der driver man med turer, grilling og fisking, ikke urbant byliv. Å fylle Bergen sentrum med bobiler er selvsagt en dårlig plan, men det fins rikelig med parkeringsplasser like utenfor sentrum som kunne blitt tilrettelagt for dette med skilting og automater som tillater overnatting, på visse tidspunkt, sommersesong osv. De fleste arbeidsplasser stenger innen 17 og åpner mellom 7 og 10 neste morgen. I dette mellomrommet, er det mange som kunne tjent litt ekstra. På Tanum shoppingsenter i Sverige f.eks har de 9 gratis bobilplasser, med strøm! I disse strømtider, er det nesten litt for fantastisk, men hva skjer når man tilbyr dette? Jo, man går inn på senteret og handler! Dette burde være til inspirasjon for ethvert kjøpesenter, spesielt de i grisgrente strøk. Ikea er vel av de få som har skjønt det her. De skilter ikke med bobilparkering, men sier heller ingenting på at man står der. Mange går nok inn og kjøper frokost, før de tar gratisbussen til by`n. "Inngangsbilletten" er dessuten ofte en tusenlapp på Ikea, utrolig hva man plutselig får bruk for når man først er innenfor dørene...

Vi har lenge undret oss over at vi møter så mange skilt med Camping forbudt på her i Norge, selv i indre og ytre distriktsstrøk. Det er en historie bak alt, og det kan godt hende at noen grunneiere har hatt tidligere negative opplevelser med at bobilturister parkerer på deres enemerker. Men jeg vil seriøst tro at dette ikke er noe stort problem. Når folk begynner å ta seg til rette, handler det heller om at man blir provosert over forbud, og at ingenting er tilrettelagt. Hadde man isteden tillatt parkering, mot en skapelig avgift, og lagt til rette for tømming, vann etc, eller i det minste hengt opp en plakat om hvor nærmeste tømmestasjon er, da hadde nok negative konsekvenser blitt minimale også. På hele vår ferd gjennom Europa har det vært rent og ryddig overalt, og vi har heller ikke sett noen berusede personer, opplevd støy eller slike ting. Sist vi så antydning av rusede folk, var isåfall på en norsk campingplass, aldri på stellplasser. Det handler nok om at vi som bruker stellplasser er i bevegelse. Det er veldig sjeldent man overnatter mer enn 2 netter på samme sted, vi er i fart, stadig på jakt etter nye opplevelser. Dermed blir det også lite alkohol, kanskje et eller to håndbrekksglass, men sjelden mer, da man skal kjøre videre, og denne problematikken regulerer seg selv, og er et ikke-problem.

Å få tømt våre etterlatenskaper i Norge, er også en utfordring. Man er iallefall avhengig av Google og apper for å finne tømmestasjoner. Hvis man kun skal se etter skilt langs veien, ja da kan man kjøre langt og lenge! Men det må man ofte uansett, det er ikke akkurat for mange tømmestasjoner rundt om. Så vidt jeg vet har vi 1 tømmemulighet i hele Alver, på Sletta - Radøy! Vi bor på Isdalstø, og da blir selv Hylkje nærmere. Hylkje er vel også Bergens eneste tømmestasjon, eller har de noe ved Bergenshallen kanskje? Uansett, dette er nesten litt skandaløst i Norges nest-største by! Mulighetene er jo bedre på Geilo!!

Det er sikkert mye som kan diskuteres med miljøperspektivet og bobilkjøring, den tar vi ikke her. Men for vår del har vi el-bil til vanlig, vi har ikke tatt fly siden 2019, det går verken trikkeskinner eller jernbaneskinner til Alver, vi er uansett litt for gamle til interrail, vi sykler og går mye på stedene vi besøker med bobilen, vi blir veldig bevisste på vann-og strømbruk, vi har solceller på taket osv.osv, så alt er relativt i miljøregnskapet.

Poenget med denne lille utblåsingen er at vi skammer oss litt over de norske tilstandene og ugjestmildheten for bobiler. Å kjøre rundt i Europa har vært en fantastisk gjestfri opplevelse. Når noen er grei med oss, ja da har vi lyst å være grei tilbake. Da blir det rett og slett pinlig med alle forbudsskilt rundt omkring, og skyhøye priser på skitne campingplasser. Som tidligere nevnt, er det også mange som er superflinke til å tilrettelegge, klapp, klapp for dem. Denne utblåsningen gjelder for de andre, og de vet forhåpentlig selv hvem de er, eller gjør de det :)?


Kommentarer