En campingturist har litt andre behov. Da har man med telt eller campingvogn, altså 'ting & tang' man setter fra seg på en tildelt parsell på en campingplass. Campingvogner er også et rullende feriehjem på sin måte, som har med det man trenger selv, men det er likevel noe man setter fra seg, og de blir som oftest (riktignok ikke alltid) værende på samme sted i flere dager / uker. De som bor i telt, er gjerne de som har mest bruk for fasiliteter som toalett og dusj. Og de som reiser med barn, er selvsagt glade for lekeplasser og trampoliner
Vi som har bobil klarer oss selv, det eneste vi trenger er tilgang til en tømmestasjon.
Og hva gjør vi når vi ikke er på campingplasser tenker du? Da står vi på stellplasser! Stellplass og bobilparkering er det samme, men er på ingen måte en campingplass! Stellplasser er parkeringsplasser beregnet for bobiler, som har kjøkken, dusj og toalett i bilen selv. De fleste stellplasser har tømmestasjon, og mulighet for strømtilgang mot ekstra betaling, og er ment for 1-3 overnattinger. Alle har et lite område utenfor bilen hvor man kan sette opp stoler og bord. Stellplasser er et rimelig alternativ for de som er på farten, som bare ønsker å overnatte et sted, som klarer seg selv uten behov for noen fasiliteter. Rundt om i Europa varierer prisene for disse plassene fra gratis til ca 200 kr. Vi har også slike bobilparkeringer i Norge, men ofte er de mye dyrere, noen steder kan prisen komme opp i over 500 kr, noe som er litt i overkant for å parkere en bil! Går utifra de fleste, uansett biltype ville reagert om det kostet 500 kr i Klostergarasjen når man bare skal på kino. Det blir litt det samme, vi skal kun parkere bobilen
Stellplasser er som sagt rimelige, men utenlandske campingplasser kan også være litt friske i prisen. Det er vel fordi campingplassene byr på flere fasiliteter, noe som er vel og bra, for noen. Men de fleste bobilturister trenger som sagt ikke slike fasiliteter, derfor er stellplasser utbredt.
I Norge har noen av campingplassene nå komt opp i nærmere tusenlappen for natten. Det er ganske drøyt, når man har med alt man trenger selv. Driver man en flott campingplass, hvor man har pusset opp servicebygg, og gjort det fint for gjestene, må man selvsagt ta betalt for det, men prisen må uansett stå i stil med tilbudet. Det er tross alt kun snakk om å parkere en bil og få en tildelt gressflekk, og man kan gå på do og man kan dusje, kanskje kjøpe en is i en kiosk, og delta på underholdningstilbud om man vil. Da kan ikke prisen være høyere enn et Scandic-hotell med frokost, oppredde senger og roomservice!
I Norge er det lite av slik kundevennlighet, selv om det fins lyspunkter både i Tønsberg, Fredrikstad, Kragerø, Drøbak, Numedalen f.eks. Noen har heldigvis skjønt det! Men det er rikelig med steder som er direkte turistfiendlig hvor alt er forbudt. Vi har sett utallige, enorme, tomme parkeringsplasser med store forbudsskilt, istedenfor å la en del av disse stedene være lovlig mot en fornuftig betaling. Flere av disse stedene har til og med en parkeringsautomat allerede, eller er tilknyttet Easypark. Det må være verdens enkleste ting for eieren å heller tjene penger på disse plassene, enn å la stedet stå tomt, med kjettinger og forbudsskilt!
Man trenger ikke dra lenger enn til Sverige, for å finne gratis stellplasser utenfor kjøpesentre. Og hva skjer da? Man går inn og handler!
Her er dette helt omvendt, her må man til og med betale for å handle på kjøpesentre hvis man står over 2 timer (altså når man handler mer!) For ikke å snakke om at man nå blir bøtelagt for å GÅ til T. Hansen hvis man har hatt et ærend på Spar-Kjøp i Åsane og lar bilen stå der mens man GÅR over plassen til neste butikk! Hvor kundefiendlig er det mulig å bli? For vår del er det nå helt slutt på handling på dette området, det blir for dumt. Tenk om de isteden kunne merket opp for lovlig bobilparkering på en del av denne store plassen, og heller tatt betalt for det.
Knarvik kai er et annet forunderlig område. Det er kjempegod plass der, det fins til og med infrastruktur til å lage tømmestasjon med relativt enkle grep, og turistene kan ta båten til og fra Bergen dersom dette hadde blitt en stellplass. Isteden er det nå forbudt for selv en helt vanlig bil å stå der hvis man vil ta båt til by'n. Man kan kun parkere der med periodebillett! Og Apcoa, verdens verste parkeringsselskap står for bøteleggingen!
Det virker som om norske, styrende organer ikke forstår konseptet bobil. Virker som om det ofte tenkes for komplisert hvis det først tenkes i det hele tatt. En lovlig parkeringsplass er i utgangspunktet nok, til en fornuftig pris. Vi trenger ikke hoppeslott og flislagte bad, og definitivt ikke Bingo! Strøm kan være en ekstraservice. Rundt i Europa pleier vi putte på 1 Euro for 1000kw eller for f.eks 12 timer på en automat på strømsøylen. Man betaler for bruken. Så godt som alle stellplasser har tømmestasjoner, men det går også an å starte med en plakat om HVOR man kan tømme og fylle dersom det er vanskelig akkurat der.
En bobil er som sagt selvgående, vi har alt vi trenger, og vi flytter oss mye rundt. En stellplass er beregnet til 1-3 overnattinger, og vi har heller aldri hatt behov for å stå lenger enn det på samme sted. Da hadde vi reist på pakketur isteden. En bobil er i bevegelse, vi slår ikke rot.
Noen andre misforståelser vi har oppfattet i argumentasjonen mot bobiler, er at vi forsøpler og fester (??) Vi har reist mye, og har ALDRI noensinne sett verken fyll eller forsøpling på noen stellplass. Tvert i mot pleier det å være veldig stille, og ryddig! De få gangene vi har sett berusede folk, er isåfall på norske campingplasser! Aldri på en bobilparkering, verken her i landet eller andre steder. Det er vel heller ikke så rart, en bobil skal gjerne kjøre videre, vi er i bevegelse.
Det klages ofte på at spesielt utenlandske bobilturister bare tar seg til rette. For det første er det ikke så rart om de gjør det, de må få sjokk over fiendtligheten her i forhold til eget land. Men for det andre har vi nå heller aldri sett noe annet enn at de parkerer på Hardangervidden f.eks, og det er jo ikke forbudt!
Norske myndigheter burde heller konsentrere seg om andre måter å få inn penger på fra utenlandske turister enn fiendtlighet, forbud og blodpriser på overnatting. Turistskatt er helt vanlig rundt omkring, folk er veldig vant til det. Og kurtaxen som den ofte kalles, får man gjerne igjen i form av gratis kollektivtransport, rabatt på inngangsbilletter, tilgjengelige toaletter, tilrettelagte sykkelveier etc. Veiavgift er også noe. Egentlig skal en utenlandsk bilturist skaffe seg Autopassbrikke i Norge, og betale på den måten, men det er det vel et fåtall som i det hele tatt vet om. Alternativt skal man få tilsendt regning. Det skjer ikke, det koster mer å sende faktura enn hva man får inn, så i prinsippet kjører de gratis i bomringer, tunneller, ferger og broer, mens nordmenn betaler! Skjønner godt at folk i Tau / Jørpelandsområdet hisser seg opp når de må betale i dyre dommer for Ryfylketunellen til og fra jobb, mens turister som skal på Preikestolen kjører gratis! Dette kunne vært løst med å kjøpe Vignette, som man må i f.eks. Østerrike og Sveits. I Østerrike koster det 10 € for 10 dager, i Sveits må man kjøpe årsavgift til 49 €. Uansett betaler vi for motorveiene på den måten. Slik kunne vi gjort det i Norge også. Folk hadde ikke latt være å dra hit om de må betale 2-300 kr for å kjøre på veiene våre! Og de sprenger heller ikke feriebudsjettet ved å betale 20-30 kr i turistskatt (som de da kan få igjen med gratis buss, rabatter på opplevelser etc) Så kan man heller være litt gjestfrie og legge til rette for lovlig parkering på et europeisk prisnivå.
Så det å campe og det å parkere en bobil er ikke helt det samme. Gi oss bobilturister lovlige stellplasser til en grei pris, det er ikke mer komplisert enn det. Det eneste som da kan skje er at de som tilrettelegger får ekstra kunder og penger i kassen, om de er en butikk, et museum, et svømmebasseng, en restaurant, en attraksjon, et kjøpesenter.... Det kan kun bli vinn-vinn for alle!
Kommentarer
Legg inn en kommentar